TO ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: Τα Παιδιά ως Ενεργοί Ευρωπαίοι: Προάγοντας την Ψηφιακή Πολιτειότητα στο Δημοτικό Σχολείο
Η ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης στη σημερινή ραγδαίως μεταβαλλόμενη,
παγκοσμιοποιημένη κοινωνία απαιτεί την ομαλή συνύπαρξη μεγάλης ποικιλίας κοινωνικών ομάδων με διαφορετική εθνική - εθνοτική και πολιτισμική βιογραφία. Στη βάση αυτή, είναι σημαντικό το σχολείο να προάγει δράσεις που να αναγνωρίζουν το πολιτισμικό μωσαϊκό τoυ αλλά και να διατηρούν ακέραιες τις διαφορές μεταξύ των ανθρώπων, εγκαθιδρύοντας αξίες που προάγουν συνθήκες ειρηνικής συνύπαρξης και ανθρωπιστικά ιδανικά που εστιάζονται στις δημοκρατικές αρχές του πλουραλισμού, της αποδοχής της διαφορετικότητας και της επικοινωνίας χωρίς δογματισμούς και στερεότυπα. Προς αυτήν την κατεύθυνση και αναγνωρίζοντας τις ραγδαίες αλλαγές που επιφέρει η ιλιγγιωδώς εξελισσόμενη τέταρτη βιομηχανική επανάσταση, τα αποτελέσματα της οποίας τα σημερινά παιδιά θα βιώσουν ως ευρωπαίοι πολίτες, είναι ζωτικής σημασίας το σχολείο να εστιάσει στην καλλιέργεια των κατάλληλων δεξιοτήτων, για αποκωδικοποίηση και κριτική αξιολόγηση της πληροφορίας ώστε να είναι σε θέση να λαμβάνουν συνειδητές αποφάσεις, συμμετέχοντας ενεργά στα κοινά και καλλιεργώντας την ιδιότητα του πολίτη αλλά και τα δημοκρατικά θεμέλια της κοινωνίας στην οποία ζουν, όπως και της ευρύτερης ευρωπαϊκής οικογένειας στην οποία ανήκουν. Αυτό είναι σημαντικό σε μια εποχή που τα αντικειμενικά γεγονότα έχουν μικρότερη επιρροή στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης από τις επικλήσεις προς το θυμικό, ιδιαίτερα σε συγκείμενα όπου παρατηρούνται φαινόμενα πόλωσης, διχασμού και ρητορικής μίσους.
Tο Δημοτικό Σχολείο Βορόκληνης, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού του, διαπίστωσε την ανάγκη για την οργάνωση ενός προγράμματος με τίτλο "Τα Παιδιά ως Ενεργοί Ευρωπαίοι: Προάγοντας την Ψηφιακή Πολιτειότητα στο Δημοτικό Σχολείο ", με σκοπό την προώθηση της στην εκπαιδευτική, τη μαθητική αλλά και την ευρύτερη κοινότητα με άξονα καταρτισμένο εκπαιδευτικό προσωπικό στο μοντέλο της Εκπαίδευσης για την Ψηφιακή Πολιτειότητα. Οι στόχοι του Ευρωπαϊκού Σχεδίου Ανάπτυξης είναι οι εξής:
α. Η βελτίωση της ψηφιακής ικανότητας των εκπαιδευτικών της, σε μια προοπτική διά βίου μάθησης, ως σημαντική προϋπόθεση για την ενεργό συμμετοχή τους στη δημοκρατική ζωή της κοινότητας, σχολικής και ευρύτερης. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να μπορούν να αποδομούν την κατασκευή της πληροφορίας στα διάφορα μέσα καθώς και τους τρόπους με τους οποίους η ποικιλομορφία και ο πλουραλισμός εξετάζονται στα τοπικά και τα εθνικά μέσα. Να αναπτύξουν την ικανότητα να αξιολογούν τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές ερμηνεύουν τα μηνύματα των μέσων και της πληροφορίας από διάφορες πηγές, ώστε να μπορούν να αναπτύξουν σχέδια διδασκαλίας για την προώθηση της ψηφιακής πολιτειότητας.
β. Να υποστηρίξει το εκπαιδευτικό προσωπικό ώστε να ενσωματώσει δράσεις, μεθόδους και πρακτικές που προωθούν την ενεργό πολιτειότητα στην τάξη και το σχολείο.
γ. Να συνεισφέρει στην προώθηση μιας θετικής και υπεύθυνης στάσης στη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας που να συμβάλλει στην ενεργό και υπεύθυνη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων στην κοινωνική,πολιτιστική και πολιτική ζωή της κοινότητας.
Η διεξαγωγή του προγράμματος θα έχει αντίκτυπο σε όλα τα μέλη της ομάδας, αφού θα εξελιχθεί η μέχρι σήμερα αντίληψη και γνώση τους για την προαγωγή της ψηφιακής πολιτειότητας στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά ταυτόχρονα θα αποτελέσει παράγοντα επηρεασμού και όλων των εκπαιδευτικών που θα επιμορφωθούν ακολούθως από την ομάδα. Αναμένεται, συνεπώς, ότι το προτεινόμενο σχέδιο θα ενσωματώσει στην καθημερινή σχολική πρακτική μεθόδους και εργαλεία που προάγουν τον γραμματισμό στα μέσα επικοινωνίας και την ικανότητα της εκπαιδευτικής και μαθητικής κοινότητας να οικοδομήσει κριτική, αυτόνομη και συγκροτημένη σκέψη. Εν κατακλείδι, αναμένεται ότι τα αποτελέσματα της όλης προσπάθειας θα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στους μαθητές/τριες, βελτιώνοντας το μαθησιακό τους προφίλ, αναπτύσσοντας την κριτική τους σκέψη και εκείνες τις ικανότητες, οι οποίες οδηγούν στην ενεργό ιδιότητα του πολίτη.