Δημοτικό Σχολείο Ορόκλινης
Στόχος υπό έμφαση:
Η ευαισθητοποίηση κατά του ρατσισμού
και της μισαλλοδοξίας
και η προώθηση της ισότητας και του σεβασμού
ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ 2016 – 2017
Η εκπαίδευση που αντιτάσσεται στον ρατσισμό και στον φανατισμό θωρακίζει τη δημοκρατική υπόσταση της κοινωνίας και, πάνω από όλα, αποτρέπει τα παιδιά και τους νέους μας από την υιοθέτηση μισαλλόδοξων συμπεριφορών, διακρίσεων, εκφοβισμού και κοινωνικού αποκλεισμού. Ο εκπαιδευτικός αυτός στόχος αποκτά ιδιαίτερη σημασία στο κυπριακό συγκείμενο, το οποίο χαρακτηρίζεται από συγκεκριμένες ιστορικοπολιτικές ιδιαιτερότητες του παρελθόντος και αυξημένες μεταναστευτικές ροές του παρόντος. Η εφαρμογή της αντιρατσιστικής πολιτικής μπορεί αφενός να συμβάλει στην καλλιέργεια μιας κουλτούρας ειρήνης, μη βίας και κοινωνικής δικαιοσύνης στην Κύπρο και αφετέρου να ενισχύσει την παρούσα προσπάθεια για επίλυση του κυπριακού προβλήματος.
Η αντιρατσιστική εκπαίδευση λειτουργεί αποτελεσματικά μόνο σε πλαίσιο όπου τα ρατσιστικά περιστατικά αναγνωρίζονται και αντιμετωπίζονται χωρίς εξαιρέσεις. Η προσπάθεια για επίτευξη του στόχου είναι δυνατόν να επικεντρωθεί στα πιο κάτω σημεία, στη βάση των σκοπών της αντιρατσιστικής πολιτικής του Υ.Π.Π., όπως αυτή περιγράφεται ιδιαίτερα στον Κώδικα Συμπεριφοράς κατά του Ρατσισμού και Οδηγού Διαχείρισης και Καταγραφής Ρατσιστικών Περιστατικών:
- Στην αύξηση της γνώσης και ευαισθητοποίησης των παιδιών για θέματα ρατσισμού, διαφορετικότητας και ανθρώπινων δικαιωμάτων, μέσα από την αναγνώριση οποιωνδήποτε άμεσων ή έμμεσων, σκόπιμων ή άσκοπων λόγων, πράξεων και διαδικασιών που οδηγούν σε αρνητικές διακρίσεις συγκεκριμένων ατόμων με βάση τη διαφορετικότητά τους.
- Στην καλλιέργεια δεξιοτήτων επικοινωνίας, ενσυναίσθησης και κοινωνικής ευαισθησίας στο πλαίσιο ανάπτυξης αντιρατσιστικής κουλτούρας.
- Στην αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών μέσα από την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και την ενίσχυση της αναστοχαστικής διαδικασίας σε θέματα συμπεριφορών
- Στην ανάληψη δράσης από μέρους των ίδιων των παιδιών για πρόληψη και αντιμετώπιση ρατσιστικών περιστατικών και προώθηση της αλλαγής στο περιβάλλον με καλλιέργεια αξιών, όπως αυτή της ισότητας και του σεβασμού στα δικαιώματα όλων.
Στο ευρύτερο πλαίσιο του 2ου στόχου, εντάσσεται και η καταπολέμηση των προκαταλήψεων, των διακρίσεων και του εξτρεμισμού, με απώτερο σκοπό την προώθηση του διαχρονικού μας στόχου για το «Δεν ξεχνώ», της ειρήνης και της συμφιλίωσης στον τόπο μας. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως η ενσυναίσθηση, η πολυπρισματικότητα, η αλληλεγγύη και η αποδόμηση στερεοτύπων και επιφανειακών συναισθηματισμών. Βασική επιδίωξη είναι, μέσα από την εκπαίδευση για την ειρήνη, να αναδείξουμε τις ευρύτερες αξίες που θα πρέπει να διακρίνουν τους νέους μας, αξίες όπως η ανεκτικότητα, ο σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας και η εναντίωση στη ρητορική του μίσους. Για τον λόγο αυτό, το ΥΠΠ ενθαρρύνει συγκεκριμένες εισηγήσεις για δράσεις, που να είναι αμοιβαία επωφελείς για όλους τους πολίτες της χώρας μας και να αντανακλούν τη θέληση και το όραμά μας, για να κτίσουμε σε στέρεες βάσεις το κοινό μας μέλλον.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΤΟΧΟΥ | ΤΜΗΜΑ/ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ | ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ |
ü Σύνταξη αντιρατσιστικού κώδικα - Εμπλοκή των παιδιών στη σύνταξη κανόνων κατά του ρατσισμού και τακτικός αναστοχασμός από εκπαιδευτικούς και παιδιά σε σχέση με την εφαρμογή τους στη σχολική μονάδα ü Ανάπτυξη καναλιών επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και γονέων και συνεργασία με στόχο τη μείωση των ρατσιστικών περιστατικών ü Δημιουργία Τρίπτυχου για να διανεμηθεί στην κοινότητα ü Αξιοποίηση εκπαιδευτικού υλικού για τον ρατσισμό και τη διαφορετικότητα - Μικρή πυξίδα, Compasito - Ανακαλύπτοντας τον ελέφαντα - Βιντεάκια («Jafar» - Νάνσυ Σπετσιώτη, Διαφήμιση με μοτοσικλετιστές, Διαφήμιση αεροπορικής εταιρείας, «Ένας κόσμος που χωράει πολλούς κόσμους», κ.ά΄) - ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Συμμετοχή στο θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα με θέμα «Το Θέατρο ως δημιουργική παρέμβαση για τον αντιρατσισμό και την αποδοχή της διαφορετικότητας στην Εκπαίδευση», Δρ Νάντια Τομασίδου ü Αξιοποίηση Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και άλλων Aκαδημαϊκών Iδρυμάτων: - Δρ Μηλίτσα Νικηφόρου, Λέκτορας School of Science, Uclan - Δρ Μιχαλίνος Ζεμπύλας, Αναπληρωτής Καθηγητής, Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου - Δρ Παναγιώτης Σταυρινίδης, Επίκουρος καθηγητής, Τμήμα Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Κύπρου - Δρ Όλγα Σολομώντος-Κουντούρη, Λέκτορας του Πανεπιστημίου Νεάπολης (Πάφος) - ενημέρωση για το προληπτικό-παρεμβατικό πρόγραμμα Viennese Social Competence Program (ViSC), το οποίο στοχεύει στην ενδεδειγμένη προληπτική προσέγγιση, στον χώρο της εκπαίδευσης, για την αντιμετώπιση προβλημάτων που αφορούν στην αντικοινωνική συμπεριφορά, στην επιθετικότητα, στην παραβατικότητα και ειδικότερα στις στρατηγικές αντιμετώπισης και διαχείρισης της εκφοβιστικής συμπεριφοράς μέσω καθορισμένων δράσεων που αφορούν στην ανάπτυξη κοινωνικών και διαπολιτισμικών δεξιοτήτων για την ενδυνάμωση του εαυτού και την αντιμετώπιση φαινομένων βίας, κοινωνικού αποκλεισμού και ρατσισμού ü Αφιέρωμα ημέρας κατά του ρατσισμού και εξάλειψη των φυλετικών διακρίσεων - Τρίτη 21/3 (Σταθμοί εργασίας – εμπλοκή γονέων) ü Αίτηση για συμμετοχή του σχολείο στο πρόγραμμα Erasmus K2 ü Οργάνωση Μαθητικού συνεδρίου με θέμα «Δώσε Κόκκινη κάρτα στον ρατσισμό» ü Διαγωνισμοί ποιήματος, σλόγκαν, αφίσα, σελιδοδείκτη ü Δημιουργία κονκάρδας ή μαγνητάκι με αντιρατσιστικό μήνυμα ü Δημιουργία σεναρίου, δραματοποίηση και μαγνητοσκόπησή του (βιντεάκι) ü Επίδειξη μόδας με αντιρατσιστικό μήνυμα ü Συμπλήρωση Εντύπων: -Φόρμα 1 και αντιμετώπιση επεισοδίων - Φόρμας 2 – Αποστολή στο ΥΠΠ - Ετήσια αναφορά ρατσιστικών συμπεριφορών ü Διαθεματική προσέγγιση του στόχου - Εφαρμογή σχεδίων μαθήματος Αγωγής Ζωής /Αγωγής Υγείας, Τέχνης, Μουσικής, Ελληνικών, Θρησκευτικών, Φυσικής Αγωγής, Αγγλικών |
|
ΟΛΟΧΡΟΝΑ
ΟΛΟΧΡΟΝΑ |
ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΤΟΧΟΥ
|
||
|
|
|
Good and bad Behavior Make signs e.g. “Always be polite”, “Never be bad tempered” Posters Against Violence |
||
Countries, Flags, Nationalities, Food
Acrostic poem about the 8 countries in Erasmus+ program
|
||
Πρόσκληση στο σχολείο του κ. Νίκου Αναστασίου, υπεύθυνου συντονιστή του δικοινοτικού προγράμματος “Cyprus Friendship Programme” και συμμετεχόντων εφήβων για παρουσίαση του προγράμματος και των εμπειριών τους
|
|
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
- http://koinonikokafeneio.gr/2014/10/04
- Παιχνίδια από άλλες χώρες
- Παραμύθια από άλλες χώρες
- Ταινιούλες για την ΑντιΡατσιστική Αγωγή
Για τους πιο μεγάλους
Για τους πιο μικρούς
Για όλους (Μικρά video από την UNICEF)