Το σχολείο μας
Προαύλιο
Το σχολείο μας
Προαύλιο
Το σχολείο μας
Τοιχογραφία
Το σχολείο μας
Πρόσοψη
Το σχολείο μας
Το σχολείο μας
Το σχολείο μας
Το σχολείο μας
Το σχολείο μας
Grafitti
Το σχολείο μας
Γήπεδο
Το σχολείο μας
Τροχοί
Το σχολείο μας
Το σχολείο μας
Το σχολείο μας
Προαύλιο
Το σχολείο μας
Εικαστικές δημιουργίες
Το σχολείο μας
Ψηφιδωτά
Το σχολείο μας
Ψηφιδωτά
Το σχολείο μας
Τέντα
Το σχολείο μας
Τέντα

Δημοτικό Σχολείο Ορόκλινης

Στόχος υπό έμφαση:

Η ευαισθητοποίηση κατά του ρατσισμού

και της μισαλλοδοξίας

και η προώθηση της ισότητας και του σεβασμού

 images

ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ 2016 – 2017

Η εκπαίδευση που αντιτάσσεται στον ρατσισμό και στον φανατισμό θωρακίζει τη δημοκρατική υπόσταση της κοινωνίας και, πάνω από όλα, αποτρέπει τα παιδιά και τους νέους μας από την υιοθέτηση μισαλλόδοξων συμπεριφορών, διακρίσεων, εκφοβισμού και κοινωνικού αποκλεισμού. Ο εκπαιδευτικός αυτός στόχος αποκτά ιδιαίτερη σημασία στο κυπριακό συγκείμενο, το οποίο χαρακτηρίζεται από συγκεκριμένες ιστορικοπολιτικές ιδιαιτερότητες του παρελθόντος και αυξημένες μεταναστευτικές ροές του παρόντος. Η εφαρμογή της αντιρατσιστικής πολιτικής μπορεί αφενός να συμβάλει στην καλλιέργεια μιας κουλτούρας ειρήνης, μη βίας και κοινωνικής δικαιοσύνης στην Κύπρο και αφετέρου να ενισχύσει την παρούσα προσπάθεια για επίλυση του κυπριακού προβλήματος.

Η αντιρατσιστική εκπαίδευση λειτουργεί αποτελεσματικά μόνο σε πλαίσιο όπου τα ρατσιστικά περιστατικά αναγνωρίζονται και αντιμετωπίζονται χωρίς εξαιρέσεις. Η προσπάθεια για επίτευξη του στόχου είναι δυνατόν να επικεντρωθεί στα πιο κάτω σημεία, στη βάση των σκοπών της αντιρατσιστικής πολιτικής του Υ.Π.Π., όπως αυτή περιγράφεται ιδιαίτερα στον Κώδικα Συμπεριφοράς κατά του Ρατσισμού και Οδηγού Διαχείρισης και Καταγραφής Ρατσιστικών Περιστατικών:

  • Στην αύξηση της γνώσης και ευαισθητοποίησης των παιδιών για θέματα ρατσισμού, διαφορετικότητας και ανθρώπινων δικαιωμάτων, μέσα από την αναγνώριση οποιωνδήποτε άμεσων ή έμμεσων, σκόπιμων ή άσκοπων λόγων, πράξεων και διαδικασιών που οδηγούν σε αρνητικές διακρίσεις συγκεκριμένων ατόμων με βάση τη διαφορετικότητά τους.
  • Στην καλλιέργεια δεξιοτήτων επικοινωνίας, ενσυναίσθησης και κοινωνικής ευαισθησίας στο πλαίσιο ανάπτυξης αντιρατσιστικής κουλτούρας.
  • Στην αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών μέσα από την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και την ενίσχυση της αναστοχαστικής διαδικασίας σε θέματα συμπεριφορών
  • Στην ανάληψη δράσης από μέρους των ίδιων των παιδιών για πρόληψη και αντιμετώπιση ρατσιστικών περιστατικών και προώθηση της αλλαγής στο περιβάλλον με καλλιέργεια αξιών, όπως αυτή της ισότητας και του σεβασμού στα δικαιώματα όλων.

Στο ευρύτερο πλαίσιο του 2ου στόχου, εντάσσεται και η καταπολέμηση των προκαταλήψεων, των διακρίσεων και του εξτρεμισμού, με απώτερο σκοπό την προώθηση του διαχρονικού μας στόχου για το «Δεν ξεχνώ», της ειρήνης και της συμφιλίωσης στον τόπο μας. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως η ενσυναίσθηση, η πολυπρισματικότητα, η αλληλεγγύη και η αποδόμηση στερεοτύπων και επιφανειακών συναισθηματισμών. Βασική επιδίωξη είναι, μέσα από την εκπαίδευση για την ειρήνη, να αναδείξουμε τις ευρύτερες αξίες που θα πρέπει να διακρίνουν τους νέους μας, αξίες όπως η ανεκτικότητα, ο σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας και η εναντίωση στη ρητορική του μίσους. Για τον λόγο αυτό, το ΥΠΠ ενθαρρύνει συγκεκριμένες εισηγήσεις για δράσεις, που να είναι αμοιβαία επωφελείς για όλους τους πολίτες της χώρας μας και να αντανακλούν τη θέληση και το όραμά μας, για να κτίσουμε σε στέρεες βάσεις το κοινό μας μέλλον.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΤΟΧΟΥ ΤΜΗΜΑ/ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

ü  Σύνταξη αντιρατσιστικού κώδικα - Εμπλοκή των παιδιών στη σύνταξη κανόνων κατά του ρατσισμού και τακτικός αναστοχασμός από εκπαιδευτικούς και παιδιά σε σχέση με την εφαρμογή τους στη σχολική μονάδα

ü  Ανάπτυξη καναλιών επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και γονέων και συνεργασία με στόχο τη μείωση των ρατσιστικών περιστατικών

ü  Δημιουργία Τρίπτυχου για να διανεμηθεί στην κοινότητα

ü  Αξιοποίηση εκπαιδευτικού υλικού για τον ρατσισμό και τη διαφορετικότητα

-          Μικρή πυξίδα, Compasito

-          Ανακαλύπτοντας τον ελέφαντα

-          Βιντεάκια («Jafar» - Νάνσυ Σπετσιώτη, Διαφήμιση με μοτοσικλετιστές, Διαφήμιση αεροπορικής εταιρείας, «Ένας κόσμος που χωράει πολλούς κόσμους», κ.ά΄)

-          ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Συμμετοχή  στο θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα με θέμα «Το Θέατρο ως δημιουργική παρέμβαση για τον αντιρατσισμό και την αποδοχή της διαφορετικότητας στην Εκπαίδευση»,  Δρ Νάντια Τομασίδου

ü  Αξιοποίηση Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και άλλων Aκαδημαϊκών Iδρυμάτων:   

- Δρ Μηλίτσα Νικηφόρου, Λέκτορας School of Science, Uclan

- Δρ Μιχαλίνος Ζεμπύλας, Αναπληρωτής Καθηγητής, Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

- Δρ Παναγιώτης Σταυρινίδης, Επίκουρος καθηγητής, Τμήμα Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Κύπρου

-  Δρ Όλγα Σολομώντος-Κουντούρη, Λέκτορας του Πανεπιστημίου Νεάπολης (Πάφος) - ενημέρωση για το προληπτικό-παρεμβατικό πρόγραμμα Viennese   Social Competence  Program  (ViSC), το οποίο στοχεύει στην ενδεδειγμένη προληπτική προσέγγιση, στον χώρο της εκπαίδευσης, για την αντιμετώπιση προβλημάτων που αφορούν στην αντικοινωνική συμπεριφορά,  στην επιθετικότητα, στην παραβατικότητα και ειδικότερα στις στρατηγικές αντιμετώπισης και διαχείρισης της εκφοβιστικής συμπεριφοράς μέσω καθορισμένων δράσεων που αφορούν στην ανάπτυξη κοινωνικών και διαπολιτισμικών δεξιοτήτων για την ενδυνάμωση του εαυτού και την αντιμετώπιση φαινομένων βίας, κοινωνικού αποκλεισμού και ρατσισμού

ü Αφιέρωμα ημέρας κατά του ρατσισμού και εξάλειψη των φυλετικών διακρίσεων -  Τρίτη 21/3 (Σταθμοί εργασίας – εμπλοκή γονέων)

ü Αίτηση για συμμετοχή του σχολείο στο πρόγραμμα Erasmus K2

ü Οργάνωση Μαθητικού συνεδρίου με θέμα «Δώσε Κόκκινη κάρτα στον ρατσισμό»

ü Διαγωνισμοί ποιήματος, σλόγκαν, αφίσα, σελιδοδείκτη

ü Δημιουργία κονκάρδας ή μαγνητάκι με αντιρατσιστικό μήνυμα

ü Δημιουργία σεναρίου, δραματοποίηση και μαγνητοσκόπησή του (βιντεάκι)

ü Επίδειξη μόδας με αντιρατσιστικό μήνυμα

ü Συμπλήρωση Εντύπων:

-Φόρμα 1 και αντιμετώπιση επεισοδίων

- Φόρμας 2 – Αποστολή στο ΥΠΠ

- Ετήσια αναφορά ρατσιστικών συμπεριφορών

ü Διαθεματική προσέγγιση του στόχου - Εφαρμογή σχεδίων μαθήματος Αγωγής Ζωής /Αγωγής

         Υγείας, Τέχνης, Μουσικής, Ελληνικών, Θρησκευτικών, Φυσικής Αγωγής, Αγγλικών    

ΟΛΟΧΡΟΝΑ

ΟΛΟΧΡΟΝΑ

ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΤΟΧΟΥ

  1. ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ-ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
  • Ενεργή συμμετοχή της μαθητικής κοινότητας στη λήψη αποφάσεων
  • Επίσκεψη στη Βουλή και συνάντηση με μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής  με σκοπό να ενημερωθούν για το έργο και τη δράση της Επιτροπής  για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Ε’+Στ'
  • Επίσκεψη στην Επίτροπο Δικαιωμάτων – Συμμετοχή στο πρόγραμμα «Δικαιωματοχώρα»
  • Σχέδια μαθήματος:
    • Αγωγή Ζωής/ Αγωγή Υγείας: Δικαιώματα και υποχρεώσεις
      • Compasito σ. 141  Παιχνίδια με εικόνες  Α’
      • Δικαιώματα και υποχρεώσεις στην τάξη και στο σχολείο Β’, Δ’
      • Compasito  Χαρτογραφώντας τα δικαιώματα Β’
      • Compasito σ. 67  Ένα σύνταγμα για την ομάδα μας Γ’
      • Compasito  Ημερολόγιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Γ’
      • Compasito  Διαφημίζοντας τα Ανθρώπινα Δικαιώματα Γ’
      • Compasito  Παιχνίδια για τα Δικαιώματα Γ’
      • Compasito  Ανθρώπινα Δικαιώματα στις ειδήσεις  Γ’
      • Compasito  Κάρτες με δικαιώματα Γ’
      • Δικαιώματα και υποχρεώσεις Δ’
      • CompasitoΣαλπάροντας σε μια νέα χώρα  Δ’
      • Παιχνίδια για διαφορετικότητα, αποδοχή, ενσυναίσθηση E
      • Δικαιώματα Στ’
      • Τέχνη
        • Αφίσα για τα δικαιώματα του παιδιού
        • Ζωγραφίζουμε τα ανθρώπινα δικαιώματα.
        • Η αποσκευή του μετανάστη
      • Μουσική
        • Ο Έλμερ ο ελέφαντας Α’
        • Εγώ είμαι εγώ, εσύ είσαι εσύ  Α’ Β’
        • Τα παιδιά του πολέμου Δ’ Ε’ Στ’
      • Φυσική Αγωγή
        • Fairplay
      • Θρησκευτικά
        • Ο εαυτός μου Α΄
        • Η γυναίκα στην Εκκλησία  Γ’
        • Τα αδέλφια μας που υποφέρουν από την πείνα Δ΄
        • Αυθεντική ζωή: Η ισότητα των φύλων Ε΄
        • Τραύμα της ζωής: Αποκλεισμός των ατόμων με ειδικές ανάγκες Στ’
      • Ελληνικά (Λογοτεχνία) Μελέτη κειμένου και γραπτή δημιουργία
        • Η φίλη μας η Αργυρώ Α’ μέρος Ελληνικών σ. 22 Γ ’
        • Το χαρούμενο λιβάδι Β’ μέρος Ελληνικών σ. 49 Γ’
        • Ενότητα «Όλοι διαφορετικοί όλοι ίσοι» σ. 33-45 Δ’
        • Ας δώσουμε τον κόσμο στα παιδιά Ανθολόγιο Δ’
        • «Φίλοι από άλλες χώρες» - Ενότητα «Οι φίλοι μου, οι φίλες μου»  σ. 71-76 Ε’
        • Η Βαγγελίτσα σ.105  Με λογισμό και με όνειρο Στ’

  1. ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΗ ΒΙΑΣ
  • Αθλητικές συναντήσεις με άλλα σχολεία
  • Σχέδια μαθήματος:
    • Αγωγή Ζωής/ Αγωγή Υγείας: Εκφοβισμός Ρατσισμός
      • Compasito σ. 144  Οραματιζόμενος τρόπος αποφυγής της βίας  Α’
      • Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουν  Α’
      • Διαχείριση θυμού/Επίλυση συγκρούσεων Α’ Β’ Δ’
      • CompasitoΣκηνές εκφοβισμού  Β’ Γ΄ Δ’
      • Compasito  σ.144 Τρόποι αποφυγής βίας Γ’
      • Compasito Λέξεις που πληγώνουν Γ’
      • Δημιουργία και βελτίωση  κοινωνικού εαυτού: Εκφοβιστική συμπεριφορά Δ’
      • Compasito Από αρωγός θεατής Β’ Δ’
      • Επίλυση συγκρούσεων-Διαπροσωπικές σχέσεις Ε’
      • Εκφοβιστική συμπεριφορά Στ’
      • Φυσική Αγωγή
        • Αθλητικές συναντήσεις με άλλα σχολεία
        • Fairplay
      • Μουσική
        • Όλοι μια γροθιά Γ’, Δ’
        • Ποτέ μην κάνεις στους άλλους  Β’, Γ’
      • Ελληνικά (Λογοτεχνία) Μελέτη κειμένου και γραπτή δημιουργία
        • Ξ… όπως ξιφίας Ανθολόγιο σ.35 Α’
        • Η Αλφαβήτα δίχως ρο Ανθολόγιο σ.48 Α’
        • Ξ… όπως ξιφίας Ανθολόγιο σ.35 Β’
        • Η Αλφαβήτα δίχως ρο Ανθολόγιο σ.48 Β’
        • Ανάπτυξη καλών σχέσεων με φίλους, οικογένεια, ενήλικες (Παραμύθι: Η γάτα και το ποντίκι) Β’
        • Τα πουλιά σ.51  Με λογισμό και με όνειρο Στ’
      • Θρησκευτικά
        • Φίλος και φίλη με όλους και όλες  Α΄, Β’
        • Οι γείτονες και οι γειτόνισσές μου Α΄
        • Διαφορετικοί και αγαπημένοι Β΄
        • Ο εγωιστής Γίγαντας Α΄, Β΄
        • Η σχέση ανάμεσα στα αδέλφια Γ’
        • Δώστε τα χέρια Γ’
        • Η Αστραδενή στο νέο σχολείο της Γ’
        • Η σχέση ανάμεσα στα αδέλφια Γ’
        • Η γειτονιά μου: διαφορετικοί και αγαπημένοι Γ’
        • Οι συμμαθητές και οι συμμαθήτριες μου Γ’
        • Η Εκκλησία: μια παγκόσμια αδελφική κοινότητα Γ’
        • Όλοι οι άνθρωποι είναι αδέλφια μας Γ’
        • Τα αδέλφια μας που υποφέρουν από τον πόλεμο Δ΄
        • Τα λάθη μας διορθώνονται Ε΄
        • Αγώνες για δικαιοσύνη Ε΄
        • Να συγχωρούμε τους άλλους Στ’
        • Στην Εκκλησία ζούμε την αδελφοσύνη Στ’
      • English
        • Story: The bad tempered ladybird Ε
        • Unit 4: Text about bulling and bad behavior Ε

              Good and bad Behavior

              Make signs e.g. “Always be polite”, “Never be bad tempered”

              Posters Against Violence

  1. ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ
  • Σχέδια μαθήματος:
    • Αγωγή Ζωής/ Αγωγή Υγείας: Διαπολιτισμικότητα, αποδοχή και διαχείριση της διαφορετικότητας
      • Παραμύθια για τον σεβασμό και τη διαφορετικότητα (π.χ Το ξύλινιο πιάτο) Α’
      • Σεβασμός είναι… (Ανακαλύπτοντας τον ελέφαντα) Α’
      • Αναγνωρίζουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των ατόμων Β’
      • Παραμύθι: Ο βάτραχος και ο ξένος Β’
      • Παραμύθια από άλλες χώρες Β’
      • Παραμύθι: Λευκή και Μαύρη σοκολάτα Β’, Γ΄
      • Παραμύθι: Τι κι αν είμαι ασβός Γ΄
      • Αποδοχή διαφορετικότητας Γ’
      • Στερεότυπα Compasito σ. 139 Παραμύθι «Σταχτοπούτα» Γ’
      • Παραμύθι: Τριγωνοψαρούλης Δ΄
      • Παραμύθι: Η χώρα των παράξενων ανθρώπων Ε΄, Στ΄
      • Παραμύθι: Η τελευταία μαύρη γάτα Ε΄, Στ΄
      • Στερεότυπα Στ’
      • Φυσική Αγωγή
        • Αθλητική συνάντηση με παιδιά με ειδικές ικανότητες
        • Ομάδα καλαθόσφαιρας «Ήφαιστος»
      • Τέχνη
        • Αναδεικνύουν εικαστικά την ομορφιά της διαφορετικότητας A’
        • Δημιουργία σύνθεσης με πηλό Β’
      • Μουσική
        • Αν όλα τα παιδιά της γης Α’, Β’, Γ’, Δ’
        • Δώστε τα χέρια παιδιά Α’, Β’, Γ’, Δ’
        • Οι διαφορές δεν έχουν σημασία Α’, Β’, Γ’
        • Ο Χακίμ από την Αφρική Α’
        • Υπάρχουν χέρια … Locomondo Ε’, Στ’
        • Κεμάλ (Χατζιδάκις) Ε’, Στ’
      • Ελληνικά (Λογοτεχνία) Μελέτη κειμένου και γραπτή δημιουργία
        • Ο μεγάλος χνουδωτός (ενσυναίσθηση) Α’
        • Δώσε την αγάπη Β’
        • Χαρούμενοι χαρταετοί ανθολόγιο σ. 115   Γ’
        • «Οι ψαράδες», Κυπριακό Ανθολόγιο Β΄ μέρος, σ.152
        • Το περιβόλι του Σαμίχ σ. 154-155 Ανθολόγιο Δ’
        • «Το χαμογελαστό συννεφάκι» ανθολ. σελ. 253-255 Ε’                                     
      • Θρησκευτικά
        • Η παραβολή του Καλού Σαμαρείτη (και η παραβολή του καλού Τουρκοκύπριου/Τούρκου) Β’, Γ’, Δ’, Ε’, Στ’
        • Τούρκοι ορθόδοξοι άγιοι (άγιος Αχμέτ ο Κάλφας, άγιος Κωνσταντίνος ο εξ Αγαρηνών, άγιος Ιωάννης ο πρώην Δερβίσης, οι 23 άγιοι Τούρκοι νεομάρτυρες των Θυατείρων, άγιος γέροντας Νικόλαος ο Τούρκος, της μονής Όπτινα) Δ’, Ε’, Στ’
        • Φίλος και φίλη με όλους και όλες Β’
        • Η γειτονιά μου: Αρμένιοι και Μαρωνίτες Γ’
        • Η γειτονιά μου: Λατίνοι και Τουρκοκύπριοι Γ’
        • Η γειτονιά μου:  Μια οικογένεια από άλλη χώρα εγκαθίσταται στη γειτονιά Γ΄
        • Τα αδέλφια μας που υποφέρουν από απόρριψη Δ΄
        • Η προσευχή των Μουσουλμάνων στο Τζαμί την Παρασκευή Στ’
      • English
        • I can say Hello in different languages (Poster) Δ

      Countries, Flags, Nationalities, Food

  • Unit 3: Song “It’s a small world” E’

             Acrostic poem about the 8 countries in Erasmus+ program

  • Unit 4: Beliefs about the ladybird in different cultures Ε
  • Unit 8: Schools around the world. Same or different?Ε’
  • “Write a letter to a friend who lives in another country” Γ’, Δ’, Ε
  1. ΔΙΚΟΙΝΟΤΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ
  • Συγγραφή ποιημάτων για την ειρήνη. Εκπαιδευτικοί και ΚΜΣ επιλέγει ένα. Μελοποιείται από ομάδα παιδιών και τον δάσκαλο Μουσικής.
  • Επίσκεψη στην Πύλα (μεικτό χωριό) – Συνάντηση με τον κοινοτάρχη, κ. Σίμο Μυτίδη                                             
  • Δικοινοτικό πρόγραμμα                                                                                               

Πρόσκληση στο σχολείο του κ. Νίκου Αναστασίου, υπεύθυνου συντονιστή του δικοινοτικού προγράμματος “Cyprus Friendship Programme” και συμμετεχόντων εφήβων για παρουσίαση του προγράμματος και των εμπειριών τους 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

  1. http://koinonikokafeneio.gr/2014/10/04
  2. Παιχνίδια από άλλες χώρες
  3. Παραμύθια από άλλες χώρες
  4. Ταινιούλες για την ΑντιΡατσιστική Αγωγή

Για τους πιο μεγάλους

  1. Το ασχημόπαπο
  2. Διαφορετικότητα
  3. Λεωφορείο ρατσιστής
  4. Αεροπλάνο
  5. Ποδόσφαιρο
  6. Aνθρώπινα δικαιώματα

Για τους πιο μικρούς

  1. Eιρήνη
  2. Έλμερ

Για όλους (Μικρά video από την UNICEF)

  1. www.unicef.gr